Hybride Docent in De Volkskrant
21 juni 2017
“De komende jaren dreigt een flink lerarentekort te ontstaan. Wat gebeurt er als het niet lukt om op tijd nieuwe docenten te werven?” In aanloop naar de staking van basisschoolleraren op 27 juni verkent de Volkskrant acht onorthodoxe oplossingen voor het lerarentekort in het basis- en voortgezet onderwijs. “Vallen de gaten daarmee te vullen? En lijdt de kwaliteit van de lessen er niet onder?” Vandaag aandacht voor de hybride docent als mogelijke oplossingsrichting.
Acht dagen lang besteedt de krant aandacht aan oplossingen als een vierdaagse schoolweek of videolessen. De twee eerste afleveringen hadden betrekking op ‘de grijze docent’ (65-plussers die hun vak voor de klas weer oppakken) en ‘de grote klas’ (les in groepen van 40 tot wel 100 kinderen).
In de eerste aflevering wordt vooral stilgestaan bij het feit dat het beroep van docent aantrekkelijker moet worden gemaakt en dat dit hem niet alleen in geld/salarisverhoging zit. “Onderzoek toont aan dat hogere salarissen meer leraren kunnen trekken, maar niet in elke situatie en niet altijd evenveel. Er dient daarom (ook) in andere dingen geïnvesteerd te worden.”
Vandaag (woensdag 21 juni 2017) in aflevering 3 is het de beurt aan ‘de hybride docent’ als (onorthodoxe) oplossing voor het lerarentekort (door het beroep van docent aantrekkelijker te maken). “Waarom zou je niet voor de klas kunnen staan én een eigen architectenbureau hebben? Of een baan op een ministerie?” Docent en architect Rik Adriaans legt uit hoe de afwisseling die het combineren van banen hem oplevert, zijn werk aantrekkelijk maakt.
Marius Bilkes ligt toe dat uit een inventarisatie van Hybride Docent blijkt dat andere hybride docenten er ook zo over denken. Hoewel de hybride docent daarmee wel eens een oplossing kan zijn voor het lerarentekort, geeft hij aan dat er (nog) obstakels zijn, zoals de (volledige) lerarenopleiding die je eerst dient te volgen om voor de kans te kunnen staan. “Wij pleiten voor maatwerk. Kijk wat iemand gedaan heeft, wat hij kan en hoe we hem zo snel mogelijk pedagogisch en didactisch kunnen scholen. En laten we dat zo veel mogelijk op school doen.”
Rik Adriaans beaamt dit en stelt dat voor het geven van betere lessen de relatie tussen leerling en docent veel belangrijker is dan het hebben van die ene diploma. “Ik denk dat er in het bedrijfsleven veel mensen rondlopen die anderen kunnen inspireren en motiveren. Stel dat iemand ergens ceo is geweest en het lijkt hem leuk om management en organisatie op een school te geven. Het is absurd om zo iemand eerst nog twee jaar naar school te laten gaan.”
Lees hier de volledige aflevering in de Volkskrant.